Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak. Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai. Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya...

Rabu, 15 Jun 2011

Gerhana Bulan..


Malam tadi iaitu pada 16/6/2001 orang ramai sibuk hendak melihat gerhana bulan.. Jadi aku pun turut menyibukkan diri bagi melihat fenomena alam tersebut. Dan hasilnya tak nampak bulan pun.. Mungkin awan telah melitupi permukaan atmosfera seterusnya menghalang aku dari melihat kejadian tersebut.. haha..

Gerhana bulan berlaku apabila cahaya matahari dihalang oleh bumi dari sampai ke bulan. Oleh itu bumi,bulan dan matahari berada pada kedudukan selari.. fuhh.. boleh jadi cikgu sains ni.. Jadi murid2 sila baca buku sains UPSR ye.

Apa yang aku nak tulis disini bukanlah silibus sains UPSR berkenaan gerhana, tp hikmah di sebalik kejadian gerhana itu.. Bersamalah kita menginsafi diri...

Memetik kata-kata Tuan Guru Nik Aziz, 

"Bulan itu hikmah penciptaannya adalah bersifat tidak mempunyai cahaya , namun bulan diberikan peranan penting dalam mempengaruhi bumi melalui sifatnya yang telah ditakdirkan oleh Allah S.W.T , bulan hanya meminjam cahaya dari matahari , begitulah kita manusia ..dipinjamkan sementara dunia ini untuk kita melaksanakan bai'ah pada saat ikrar di Loh Mahfuz pada kehidupan kita di dunia ini..setelah itu kita akan dikembalikan kepada Allah S.W.T untuk berhadapan dengan kehidupan yang sebenar abadan abada..bulan akan musnah dan bumi akan musnah akhirnya..namun Allah memberikan keistimewaan kepada Manusia untuk kekal hidup selama-lamanya apabila tiba masanya selepas hari pembalasan...samada hidup selamanya enak di Syurga atau kekal sengsara di neraka..Bulan hanya penjaman..bulan hanya meminjam cahaya matahari...perjuangan kita juga pinjaman ..kita mengharapkan kudrat Allah S.W.T untuk memperjuangkan agamaNya..kita tiada apa-apa kekuatan..kita hanya akan ditanya..adakah kita berusaha?..kita tidak akan ditanya adakah kita berjaya? sesungguhnya kejayaan itu adalah kuasa mutlak Allah S.W.T" -Wallahu'alam"

Itu pandangan ulama tentang hikmah penciptaan bulan, sekarang kita tengok apa ada pada gerhana bulan.. Menurut hadis :

"Dari A'isyah Radiallahuanha ia berkata: Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam: Maka apabila kamu melihat gerhana itu lalu berdoalah kamu kepada Allah Ta'ala, serta berzikir, bersembahyang dan bersedekah. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).

Jadi usah ditenung lama2 bulan itu. Bulan tidak akan jatuh ke riba dan usahlah jadi pungguk rindukan bulan. pakat beramai-ramailah menunaikan solat sunat gerhana..

Nota kaki : suruh orang pandai, aku pun tak buat solat gerhana tu.. adoi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ikut suka hati la nak komen apa.. janji anda bahagia..