Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak. Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai. Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya...

Sabtu, 25 Jun 2011

Bersih 2.0





Pada mulanya aku macam tak setuju dengan perhimpunan macam ni. Macam banyak negatif dari positif. Contohnya bila kita sertai perhimpunan yang tak dapat permit dari kerajaan ni, kita akan :
1) kena tangkap polis.
2) kena belasah dengan FRU
3) kena sembur dengan gas pemedih mata
4) kalau jatuh, kena pijak degan orang ramai.
5) tempat sesak, panas. baik duduk rumah tidoq.

dan bermacam-macam lagi perkara negatif yang dicanang di tv dan surat khabar.
Jadi, mengapa masih ramai yang sanggup turun menyertai perhimpunan ini walaupun semua telah sedia maklum bakal menerima perkara-perkara negatif seperti diatas??
Mengapa masih ramai menyokong bersih walaupun pelbagai usaha kerajaan dibantu oleh pihak polis bagi menakut-nakutkan rakyat dari menyertai perhimpunan itu??

Jawapanya adalah rakyat sekarang tidak bodoh. Rakyat sekarang dah pandai menggunakan hak masing-masing. Tidak lagi takut dengan ugutan-ugutan yang selalu disiarkan di tv. Nampaknya kerajaan perlu lagi bijak sebab rakyat dah tak peduli dengan provokasi kerajaan melalui media sekarang. dah nampak sangat berat sebelah, sapa nak percaya. Bangang! hahaha..

Apa yang aku tahu, Bersih ni bertujuan bagi meminta pilihan raya yang bersih dan adil. Mula-mula aku sangsi jugak, nak ke SPR tu dengar dan ikut? Macam tak je. haha.. Lama-lama baru aku sedar yang perhimpunan ni rupa-rupanya bukan untuk itu sahaja. Perhimpunan raksaksa begini mampu membuka mata semua orang tentang kuasa rakyat. Seluruh dunia akan kagum dan menyokong tindakan ini. Yang tak sokong, media-media tempatan je sebab semua tu kaki bodek dan dibayar. haha..

Bagi aku, biarlah rakyat memilih apa yang mereka nak. Baru negara demokrasi. Jangan la nak sekat. Dah la sekat, ugut pulak tu. Hampeh betul. kalau tiada ganguan, pasti takkan ada masalah punya. Ni dah geng-geng FRU sembur dengan gas. Memang la jadi kecoh. Semua orang boleh fikir. Meriah apa kumpul ramai-ramai. Tu pun nak dengki. Buat la apa cara sekalipun, perhimpunan ini pasti mendapat sambuatan. Rakyat sekarang dah berani. Yang kelihatan takut, kerajaan. sebab hari-hari keluar berita ugut orang supaya jangan sertai perhimpuanan ni. 

Aku malas nak sentuh lebih-lebih pasal hal politik ni. Apa yang dapat aku rumuskan, Perhimpunan Bersih 2.0 ni adalah satu usaha yang berani dan bijak bagi membuka mata dunia tentang suara rakyat yang mahukan keadilan. Negara-negara lain dah lama buat. Tahniah buat negara kita kerana menuju ke arah itu. Semoga kita tidak terus ditindas.  

RAKYAT KE DEPAN!



Nota Kaki : sesekali kena sembur air dengan polis pun best.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ikut suka hati la nak komen apa.. janji anda bahagia..