Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak. Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai. Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya...

Jumaat, 12 Ogos 2011

Ayaq Dalam Besi, Api Dalam Kaca

Pada suatu hari di tahun 60'an ada sebuah kampung di Utara Malaya. Kampug ni tak dak bekalan karen dan ayaq.Kat kampug tu tinggailah sebuah kuarga yang miskin, iaitu awang dan mak dia,Cik Kiah. Menyedari depa ni miskin Cik Kiah selalu memotivasi anak dia supaya belajaq betui2 utk masa depan yag lebih vogue & anggun.

Apabila menyedari kemiskinan yg ada dan berkat usaha dan kesabaran, Awang telah brjaya dalam pelajaran. Dengan kelulusan yang ada, Awang telah berjaya dapat keja dengan gomen tapi masalah dia tempat keja dia tu kat Penang. Sayu gak hati dia nk tinggai Cik Kiah sorang2. yalah takut gak nanti orang tackel mak dia..sapa susah?dia gak nanti yg susah tak pasai2 dapat bapak tiri.

."Mak,bolehkah Cek pi keja kat Penang tu?" kata Awang.."La, kalau kat mak hang nk risau tak payahla.Klu stakat makan pakai tu bkn mak tak tau nak buat, hang pi la,untuk masa depan hang gak,"balas maknya. "Lagipun bukan senang woo nak dapat keja dengan gomen, hang carilah satu kampung mana dapat, hang ni kira campian woo"kata maknya bangga..Maka degan perasan sedih Awang pun berangkatlah ke Penang. 
Di sana gomen dh sediakn tempat tinggai (kuarters) untuk dia.Berbeza dgn keadaan di kampug dia, segala infrastruktur yang lngkap memang terdapat kat kuartes dia duduk tu."Wah selesanya "kata Awang."Aku musti bawak mak aku mai sini tunjuk sikit kesofisikated tempat ni "bisik Awang. 

Setelah sebulan di perantauan, Awang pun baliklah ke kampung dia.Balik brcuti la tu.Sampai saja di rumah, mak dia melompat2 tengok anak dia degan dressing yang agak moden dan brgaya over(culture shock la ni). Kerinduan Awang degan mak dia pun terubat setelah depa bejumpak."Mak,siok la dok kt Penang, macam2 ada. Mak tau dak kt sana kan ada ayaq dalam besi dan paling canggih ada api dalam kaca "kata Awang mengklentong mak dia."Apa dia? ayaq dalam besi, api dlm kaca?Awang oi hang bawak la mak pi tengok, teringin sangat mak nak tengok benda2 takjub macam tu "kata mak dia tergedik2 dan sugguh2. Maka esoknya berangkatlah Cik Kiah dan Awang ke Penang. 

Seronoknya Cik Kiah tak terkata almaklumlah tak pernah ke Penang sebelum ni. Dalam perjalanan macam2 yag ditanya oleh Cik Kiah kat Awang. Sampai temonyeh2 Awang jawab pertanyaan mak dia ni. Sesampai kat rumah tercanggak2 Cik Kiah bila dok dalam rumah Awang ada radio, ada kusyen dan lain2. Woih memang seperti yang pernah dicerita oleh Awang, memang canggih, tak pernah segala kecanggihan tu ada kat kampung depa. Proudla..Cik Kiah dengan semua benda2 tu. "Balik nanti bolehlah aku habaq kt semua orang kampung" bisiknya.

"Eh Awang hang kata nk tunjuk kt mak ayaq dalam besi, api dalam kaca, mana dia?"bentak Cik Kiah yang sekali lagi tergedik2. "Ni ha dia api dalam kaca tu" sambil menekan suis lampu dan lampu kalimantang dalam rumah tu pun menyalalah. "Eh baik2 satni meletup pulak kaca tu "kata Cik Kiah dengan nada yang takut2 tp terpesona."Eh dak aih mana boleh meletup, api ni memang depa design dok dalam kaca, la ni mak tak payah susah2 pasang pelita bila malam "kata Awang meyakinkan mak dia. 

Oh kini tanda tanya Cik Kiah tentang api dalam kaca sudah terjawab."Awang oi..tu baru api dalam kaca, ayaq dalam besi mana plak? "kta Cik Kiah tak sabaq2. "Tu ha,ayaq dalam besi tu "tunjuk Awang kepada satu kepala paip dalam toilet rumah dia."Oh ayaq dok dlm besi ni, jadi takyah la mak susah2 cedok ayaq kat telaga noo?" kata Cik Kiah semakin bangga."Eh mak,Cek lapaq la,la ni Cek nak pi kedai sat beli makanan, mak dok sat, sat ni cek balik la",kata Awang..

Setengah jam kemudian baliklah Awang dgn bekalan makanan. Masuk aja dalam rumah di tengoknya mak dia sedang relex aja. "Ha, mak dah sembahyang ka? "tnya Awang." Dah" jawab Cik Kiah."Ni nk tnya hang satu bnda ni,awat telaga kat rumah hang ni kecik sangat? tadi payah betui mak ambik ayaq sembahyang tau? "tnya Cik Kiah lagi. "Telaga? mana ada telaga dalam rumah mcm ni? kat kmpng kita ada la "tanya Awang. "Ni apa dia? bukan ka tu telaga kecik? cuba hang pebesaq sikit telaga tu taklah payahla mak ka, hang ka, nk ambik ayaq nanti "kata Cik Kiah sambil menunjuk kearah mangkuk tandas dalam toilet rumah Awang. Laa Usurpadora.. Awang seakan2 terpengsan bila mendengar penerangan mak dia.Rupanya dia lupa ajaq mak dia ayaq dalam besi tu kena pulas kepala paip tu dulu taklah mak dia cedok ayaq dalam "telaga kecik tu"

Nota kaki : gua bangga dengan dialek utara.

kredit kepada penulis asal crita ni yg gua pun xtau sapa. gua edit sikit2 je.. hehe..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ikut suka hati la nak komen apa.. janji anda bahagia..